דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגשמה עצמית 

מאת    [ 16/11/2013 ]

מילים במאמר: 718   [ נצפה 2420 פעמים ]

 

 

הגשמה עצמית ? האם זה אפשרי בעידן הדיגיטלי?

התקופה המודרנית לא משאירה לנו הרבה זמן לעצמנו. בין משבר כלכלי עולמי למרדף הבלתי פוסק אחר נוחויות החיים אנו עסוקים רוב הזמן בריצה  אחרי כל מיני דברים וחפצים שלא בטוח שאנחנו ממש זקוקים להם. או לכל הפחות, יש ספק רב בנוגע ליכולתם של חפצים אלה לעזור לנו להגיע ליעד של הגשמה עצמית.

מהי הגשמה עצמית ומדוע היא כה חשובה?

כל אחד מאיתנו חש לעיתים ריקנות בפנים. זוהי תחושה טבעית המעידה בדרך כלל על הימצאותנו בנקודת זמן מסוימת בה אין אנו חשים הגשמה עצמית. הגשמה עצמית היא למעשה התחושה שיש לחיינו משמעות וכי אנו נעים במסלול   שאינו  סתמי וחסר תועלת. עצם המחשבה שחיינו ריקים ממשמעות ואין לנו ייעוד ברור. ההרגשה כי העשייה שלנו איננה משמעותית, כל אלה עלולים להחדיר בליבנו חוסר שביעות רצון ותחושה של חוסר ערך עצמי. דווקא בזמן המודרני בו אנו חיים ההזדמנויות להגשמה עצמית הינן זמינות יותר מאי פעם. שהרי בעבר הלא רחוק אדם היה נולד, חי ועובד באותה עבודה שהוגדרה לו על ידי משפחתו עד יום מותו. היום קיימות  שפע של הזדמנויות לבחור את מה שאנו אוהבים ורוצים ואת מה שאנו חשים כי יעניק משמעות לעשייה שלנו.

הגשמה עצמית איננה השגת כל היעדים שהצבנו לנו כי אם התחושה שאנו נמצאים בדרך הנכונה וכי אנו חיים באופן הממצה את הפוטנציאל שלנו ? גם אם יש לנו עוד יעדים להשגה. למעשה השגת כל היעדים איננה מבטיחה הגשמה עצמית ובעצם היעדים אינם העיקר. מדובר בתהליך התפתחות שלא נגמר לעולם אך אם מתמזל מזלנו הוא מעניק לנו תחושה של מלאות ושל ייעוד. אימון להגשמה עצמית מתבצע באמצעות מספר שלבים עיקריים:


    • איתור נקודות החוזקה ? זהו שלב של אינטרוספקציה בו כל אדם מביט פנימה ומזהה את הכוחות שלו, את הכישרונות שלו ואת הדברים שבהם הוא טוב ומוצלח. אנשים רבים אינם מאמינים בכלל כי יש משהו שמייחד אותם והם מותעים לגלות את הכישרונות הייחודיים החבויים בתוכם. עצם התגלית משמש כדלק המניע את תהליך ההגשמה העצמית ויוצר תיאבון אצל האדם להמשיך את התהליך.
    • מיפוי ? השלב השני הוא מיפוי של חיינו והבנה של איפה אנו נמצאים בכל אחד מתחומי החיים החשובים כגון אהבה, קריירה, משפחה, מערכות יחסים, קהילה וכו'. רק באמצעות הבנה מלאה של מיקומנו נוכל להתקדם לשלב הבא.
    • הגדרת יעדים ? בשלב זה אנחנו מביטים שוב פנימה ומעיזים לחלום. בשלב זה כל אחד מאיתנו מגדיר לעצמו מה המשמעות של הגשמה עצמית עבורו. שהרי מדובר ביעדים שונים לחלוטין עבור כל אדם וזוהי הסיבה שהגשמה עצמית איננה יכולה להימדד בפרמטרים כללים (גם אדם מצליח מאוד בתחום הקריירה יכול לחוש חוסר סיפוק והיעדר הגשמה עצמית).
    • מציאת הדרך ? לאחר שאנו רואים את היעדים עלינו להתוות את הדרך להשגתם. באיזה מסלול נלך כדי להגשים את היעדים הללו ומהם יעדי הביניים שנפגוש בדרך. עבור רבים מהאנשים המעוניינים בהגשמה עצמית העלייה על הדרך הנכונה לבדה היא מספיק בכדי לחוש מידה מסוימת של הגשמה עצמית ותחושת ערך עצמי שמתגברת.

כאשר אנו קוראים האמור לעיל , נראה הדבר פשוט וקל  ,  מאחר ובכל אדם קיימת  נטייה טבעית להתפתח להתבגר לגדול ולהתקדם .  כי בעצם , מה זו הגשמה עצמית   ?  ,  ההגדרה הבסיסית הינה הרגשת שביעות רצון  וסיפוק  שקיימת עם השגת הישגים ומטרות שתכננו עמלנו וציפינו להשיגם  .

מעצם טיבה של ההגדרה עולות שתי אפשרויות  :


    • חוסר יכולת להרגיש סיפוק   .
    • חוסר יכולת לדעת למה אנו מצפים    .   

 

שני מצבים אילו קורים בדרך כלל לאנשים  המושפעים רבות מהסביבה   ומייחסים  לסביבה  חשיבות רבה יותר מאשר התהליכים הפנימיים שלהם  .                                                                               

להמחשה אבי דוגמא מהקליניקה שלי  :

גבר בן 45 , נשוי ושני ילדים , סמנכ"ל בחברה ,  ומצליח חברתית ,  בעל הובי משמעותי ,  הכל נראה מושלם ואף על פי כן מרגיש חוסר סיפוק שיעמום וריקנות  .  לאחר בדיקת הילדות נסתבר כי הוא סוחב מעמסה  כתוצאה ממסרים  קונפליקטיבים  של ההורים  .  האב איש עסקים במקצועו חשב שעיסוק משמעותי  הינו רק במידה ותורם לקידום האנושות ,  האם מנהלת ביה"ס היתה מושפעת מתגובות הסביבה  ובכל פעם שקיבלה ביקורת שלילית הגיבה בדיכאון  לעומת זאת כאשר קיבלה תגובות חיוביות לא יכלה להתמלאות סיפוק מאחר שהתכוננה לתגובות רעות .

לאחר  שהבין  את ההשפעות הללו  והשלכותיהן הצליח להתנתק מהן ולהסתכל על עצמו ועל הישגיו ממקום נקי יותר  וכך להרגיש מסופק יותר  .  

הדרך להגשמה עצמית עשויה לכלול רכישה של כלים חדשים או מיומנויות חדשות כדי לפתח את הפוטנציאל הטמון בכל אחד מאיתנו או שהיא יכולה להביא לידי ביטוי כישרונות חבויים שבתחילה לא ידענו שקיימים אצלנו. כך או כך אנו צפויים למסע מטלטל שבסופו אם נתמיד ונצליח, נזכה בכל הקופה.

מבל אפרת פסיכותרפיסטית עובדת סוציאלית קלינית מדריכה מומחית בבריאות הנפש.  טיפול אינדיבידואלי,  זוגי ומשפחתי , הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע. בעלת קליניקה באזור המרכז ,  tratamiento  en castellano   opcional . טל. 09-9504992  ,  נייד  :  0522-529515 .  
אתר: http://www.mabelf.co.il/
פייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Mabel-Efrat/704153929602921



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב